Kjøpt deg el-bil? Pass deg – du kan havne på solcellekjøret
Mange som kjøper el-bil blir så gira på fornybar kraft at de ender med å investere i solceller til huset.
Av ANDRI PAPANICOLAS OG PÅL NORDSETH / FILTER MEDIA
Sammenhengen mellom el-bil og solcelleanlegg kan Knut Riiber i Oslo skrive under på.
Familiefaren og IT-prosjektlederen fra Oslo kjøpte seg sin første batteridrevne bil i 2016. Motivasjonen var like mye kjørekomfort som lave kostnader.
Trigget interessen for fornybar energi
Men kjøpet trigget en interesse for fornybar energi som to år senere resulterte i et solcelleanlegg fra Otovo.
– Min andre bil er en V8-er, så jeg kan kanskje ikke skryte av å være noen foregangsmann når det gjelder det å leve miljøvennlig. Men jeg er veldig engasjert i energi og økonomi og har funnet ut at solceller på taket er en «no-brainer» når man først eier et hus, sier han.
Det neste steget
Forskning fra både Norge og USA viser at Riiber langt fra er alene om å gå fra elektrisk doning i garasjen til strømproduksjon på taket.
Ifølge Cicero senter for klimaforskning er solcellepanel ofte det neste steget mot en helelektrisk fremtid etter at man har kjøpt el-bil.
Så har da også solcellemarkedet i Norge vokst kraftig i kjølvannet av el-bil-boomen.
Økning i solcellemarkedet
Før 2011 var det nærmest ikke-eksisterende. I 2018 ble det installert solcelleanlegg tilsvarende 23.5 megawatt peak i Norge – en økning på 29 prosent siden året før.
I andre land, der det er mer utbredt med solcellepaneler på huset, går effekten gjerne den andre veien: Det å eie et solcelle-anlegget trigger investeringer i elektriske kjøretøy.
I en studie gjort av EuPD Research svarer 77 prosent av solcelle-eiere i Tyskland at hovedgrunnen for å kjøpe en elbil vil være å kunne lade den med sitt eget hjem.
Reduserer strømregninga
For mange dreier investeringen i solcellepaneler seg om å få ned strømkostnadene. For andre handler det også om identitet.
Å stå for sin egen strømproduksjon, benytte seg av den nyeste teknologien og samtidig være miljøvennlig er sterke faktorer for hvorfor mange velger å gå elektrisk, skriver Cicero i sin rapport.
For Knut Riiber handler det ikke minst om å se hvor mye mindre strøm han kjøper av kraftselskapene.
Kjører på egenprodusert strøm
– Man kan si at jeg kjører el-bilen på egenprodusert strøm. I virkeligheten vet jeg ikke om det er det jeg gjør. Men det er utrolig moro å følge med på strømforbruket. Det har gått tydelig ned etter at jeg fikk solcellene på taket, sier Knut Riiber.
Får betalt for overskuddsstrømmen
– Mange er nysgjerrige på solcelleanlegget, men de aller fleste spør først om kostnaden. Jeg mener imidlertid anlegget en investering snarere enn en kostnad. Det øker verdien på huset i tillegg til å redusere strømregninga, sier han.
Produserer for mye kraft
Med et Otovo-anlegg produserer man heller ikke bare strøm for eget forbruk. Når panelene produserer mer kraft enn det husholdningen bruker, føres overskuddet tilbake til strømnettet slik at naboene kan nyte godt av «kortreist strøm».
Mens den som eier solcellepanelene får betalt.
– Det er bare i desember og januar jeg ikke har hatt overproduksjon av strøm, sier Knut Riiber fornøyd.
* * *
Uansett hva slags bil du har: Her kan du selv sjekke hvor mange solceller du har plass til på taket og hvor mye du vil tjene på det.